Paski do noszenia okien - bezpieczeństwo i ergonomia

Niezwykle dynamiczny rozwój techniki okiennej skłania nas do wciąż nowych poszukiwań. Szukamy nowych optymalnych rozwiązań dotyczących użytych materiałów i technologii produkcji, wprowadzamy nowoczesne standardy zarządzania firmą i produkcją, rozwijamy sieć sprzedaży stawiając na innowacyjne produkty. Czy pamiętamy jednak o ergonomii...?

Czasem prostsza wydaje się obsługa centrum obróbczego niż bezpieczne i wygodne przeniesienie ciężkiego okna. Każda firma ma swój „patent” na transport okien. Miłośnicy motoryzacji stosują paski klinowe od Syrenki, wielbiciele widoku ugiętej tafli szkła przyssawki do szyb a skałkowicze ćwiczą nadgarstki. Czy te rozwiązania są jednak bezpieczne i mają coś wspólnego z ergonomią? Bywają co prawda metody bardziej ambitne w postaci kawałków nylonowych pasków przykręcanych do ramy przy użyciu podkładki (w tej roli może występować kawałek okucia) i mniej lub bardziej rozsądnie dobranych wkrętów. Te jednak nadal pozostawiają wiele do życzenia z uwagi na niepewne przytwierdzenie paska do ramy (wkręty mogą okazać się za słabe a paski nie wytrzymywać obciążenia i pruć w miejscu zamocowania). Co więc pozostaje? Oczywiście pasek, ale odpowiedni!

Takim paskiem jest z pewnością pasek wielokrotnego użytku oferowany przez firmę EJOT, jednego z wiodących w Europie producentów elementów łączących. Pasek składa się z grubej nylonowej taśmy połączonej ze stalową krzywką. Stalowa krzywka zaopatrzona jest w trzpień oraz posiada odpowiednio wyprofilowany otwór. Istnieją dwie metody bezpiecznego i wygodnego przenoszenia okien przy użyciu paska firmy EJOT:

  1. Przy zastosowaniu specjalnego wkrętu samowiercącego.
    Z myślą o pasku został zaprojektowany i jest produkowany specjalny wkręt samowiercący 5,5 x 22,5. Przykręcony do ramy (bez nawiercania wstępnego) wkręt służy do zaczepienia stalowej krzywki. Odpowiednia geometria główki zapewnia pewny transport okna. Wkręt stanowi jedyną „inwestycję” po zakupie pasków, które mogą służyć przez wiele lat.
     

  2. Przy wykorzystaniu trzpienia na stalowej krzywce.
    W ramie nawierca się otwór o średnicy 10 mm. W otworze umieszcza się trzpień stalowej krzywki. Bezpieczny transport okna zapewnia odpowiedni kształt trzpienia i stalowej krzywki. Metoda ta nie wymaga stosowania wkrętów specjalnych 5,5 x 22,5.

 

Rys.1 Pasek firmy EJOT w dwóch rzutach

 

 

Rys.2 Specjalny wkręt samowiercący 5,5 x 22,5 do paska firmy EJOT

 

 

Paski firmy EJOT zyskały uznanie wśród producentów, montażystów i dealerów okien. Największym ich atutem jest możliwość wielokrotnego użytku. Rama musi być „uzbrojona” w specjalny wkręt lub zaopatrzona w otwór, który może być po transporcie zaślepiony. Możemy zapomnieć o karkołomnym cięciu pasków, doborze podkładek i wkrętów a przede wszystkim dylemacie na budowie: odkręcić pasek czy zamurować wraz z oknem...

Producenci powinni pamiętać, ze paski firmy EJOT to jeden z argumentów przetargowych w batalii o solidnych dealerów okien!

 

     

 

EJOT Polska Sp. z o.o.

42-792 Ciasna

ul. Jeżowska 9

tel. 034 3510660

fax 034 3535410

e-mail: ejot@ejot.pl

http://www.ejot.pl